Julklappsfynd för bilderboksälskare

1 november 2022

Av Gunhild Arby

Den som letar efter briljanta bilderböcker att lägga i tomtesäcken behöver inte leta länge. Sällan har det funnits så många bra böcker för bilderboksälskare över 3 år.

Favoriterna rymmer tillsammans en hel värld av allt det barn (och vuxna) gillar: skrattfest, äventyr, vardagsdramatik, ömsinthet, lärorika upptäckter, samhällskritik och annorlunda miljöer:

Manfred blir detektiv  (Rabén & Sjögren 2022, från 3 år). Text Eva Whitebrook, illustration Marcus-Gunnar Pettersson

Det var längesen jag skrattade så mycket åt en bilderbok. Manfred är en uttråkad korp som bor ovanpå statsministerns hus, Sagerska palatset, granne med Gamla stan i Stockholm. Han letar desperat efter en uppgift, ett kall, som kan göra slut på tristessen. Slumpen gör att han blir tillfällig vårdare åt den frenetiskt aktive och bestämda måsungen Måses som tappat bort sina föräldrar. Och nu börjar Manfreds uppgift: att hitta de borttappade. Eva Whitebrook bjuder på en oemotståndlig torr humor, närmast brittisk, och Marcus-Gunnar Petterssons detaljerade och vackra bilder har samma hysteriskt roliga och vanvördiga ton. Manfred är en särpräglad personlighet man gärna vill se mer av och förlaget utlovar två böcker till om honom. Denna första historia blir en smula tunn på slutet, men illustrationernas hisnande underifrån- och ovanifrånperspektiv räddar showen.

.

Azins längtan (Lilla Piratförlaget 2022, från 3 år), text Peimaneh Mollazehi med illustrationer av Lotta Geffenblad

Fyndig humor av det svarta slaget. En liten flygfärdig fågelunge (mycket lik ett litet barn) måste hantera tillvaron när förbuden att flyga står som spön i backen. Lotta Geffenblads fantasifulla och färgstarka illustrationer bidrar till att göra detta till en stor berättelse om mod och frihetslängtan. Diktaturens löjliga hantlangare får ordentligt på pälsen utan att det blir banalt eller för otäckt för känsliga små själar. Azins längtan är Peimaneh Mollazehis välförtjänt hyllade andra bok. 2021 vann hon Barnradions bokpris för sin debut, Den riktiga solen (från 9 år).

Länk till artikel om Peimaneh Mollazehi:

.

Expeditionen (Mirando Bok 2021, från 3 år) av Tuvalisa Rangström, illustrerad av Klara Bartilsson

Starkt och äventyrligt. En riktig fullträff. Ett udda ressällskap ger sig in i kroppens drömska landskap. Bilderna och texten förflyttar läsaren både till Lennart Nilssons berömda fotografiska resa in i människans inre och till de förrädiska vandringsstigarna i Tolkiens Sagan om Ringen. Under den teatrala och farliga färden bland muskelberg och nervskogar svetsas reskamraterna samman och mödan lönar sig till sist. Expeditionen är en lysande föreställning som varmt rekommenderas alla åldrar. Ett extra plus för den effektfulla bildvärlden med sina intensiva och explosiva färger.

Länk till recension av Expeditionen:

Om du möter en björn (Förlaget 2021, från 3 år) av illustratören och formgivaren Linda Bondestam med text av Martin Glaz Serup och Malin Kivelö

Ännu en fullträff i 2021 års utgivning och augustnominerad samma år. En liten scout på campingtur i den vilda skogen kissar genast in sitt revir som det beskäftiga människobarn hen är. Men skogen rymmer sådant som inte kan kontrolleras, hur mycket man än vill. (Och försöker.) Snart kryper rädslor och natur närmare, på gott och ont. Det är en underskön och vanvettigt rolig natur som Linda Bondestam gett liv åt. Texten understryker civilisationskritiken utan att bli det minsta pekpinnig. Det är helt enkelt störtkul och bilderna är sinnesvidgande i all sin skönhet och av- och-till-brutalism. En given allåldersbok att lägga under granen.

.

Såret (Rabén & Sjögren 2022, från 3 år) Emma Adbåge

Augustnominerad 2022. Här  återvänder bilderboksskaparen till sitt alldeles särskilda sätt att skildra händelser som upptar barnens vardag (och ibland vänder upp och ner på de vuxnas tillvaro). En rundpingismatch resulterar i blodspillan och chock. Uppståndelsen växer. I alla fall tills det lindrigt drabbade barnet förs iväg till omplåstring. Innan dess har nya insikter om kropp och själ skakat om alla inblandade. En skickligt berättad historia med de typiska Adbågeska gråbruntonade och naivt spretiga detaljerna, uppblandade med starka färgfläckar. Påminner i ansatsen om hennes augustbelönade Gropen där en populär lekplats ger de vuxna skrämselhicka. Barnen hittar förstås smarta sätt att kringgå vuxenoron. Adbåge är alltid och oefterhärmligt på barnens sida.

Nalle Havsöga (Mirando bok 2021, från 3 år) med text av Malte Persson och bilder av illustratören Bill Bragg

Hur man kombinerar starka känslor och äventyr ger denna bok prov på. I ett hörn på en vind sitter en liten nallebjörn och gråter, en gråt som vidgar sig till en flod som rinner genom hela boken tills den når nallens vänner långt långt borta. Ett ovanligt intelligent och ömsint bokäventyr, med en rimmad text som även den flödar som en vänlig flod genom boken. Malte Persson är poet och här håller hans lyrik exakt den ton som når barnens hjärtan. Bill Braggs måleriska och filosofiska bilder lyfter boken till finstämd känslohöjd. Slutet binder ihop början på ett perfekt sätt. En helgjuten upplevelse för både barn och vuxna.

Länk till reportage om bilderboksförlaget Mirando Bok:

.

Bomomslag som visar en randig katt framifrån som sitter ner och tittar lite ledset rakt fram med starkt gröna ögon
Katten som inte hade något namn (Tranan 2021, från 3 år). Text av Fumiko Takeshita, illustrerad av Naoko Machida och översatt av Mariko Takahashi
Detta japanska mästerverk fick inte 2022 års Peter Pan-pris från barnboksföreningen svenska IBBY (International Board on Books for Young people) för bästa bok från ett mindre känt språkområde. Det borde den ha fått, även om den i och för sig fick dela på andrapriset: en silverstjärna. Det är en sällsynt hjärtevärmande och underfundig historia om en katt som känner sig utanför. I ett försök att hitta en tillhörighet ger den sig ut bland stadens andra katter, var och en med sin personlighet, för att leta efter ett lämpligt namn. Bildernas perspektiv utgår sympatiskt från den utsatta gatukattens nivå. Och den brunmurriga och grågröna färgskalan ger en fin inblick i den japanska stadsmiljön.
Länk till recension av Katten som inte hade något namn:
Två böcker, Igelkotten och presentmysteriet och Varför ingen klappar igelkotten står på ett bord med kritor framför böckerna

Varför ingen klappar Igelkotten och Igelkotten och presentmysteriet  (Tyanachu 2012 och 2021, från 3 år). Bilder och översättning av Tania Goryushina och text av Andrej Kurkov

Ukrainskfödda Tania Goryushina, sedan några år bosatt i Stockholm, ger ut svenska, ryska och ukrainska bilderböcker på sitt förlag Tyanachu. Den första boken i Igelkotten-serien är en kärleksfull saga om en ledsen liten igelkott som vandrar genom ett typiskt ukrainskt bondelandskap för att så småningom få både vänner och aha-upplevelser. Bilderna är underbart levande och naturnära, tecknade med krita i kraftfullt lysande färger och inspirerade av en ukrainsk berömd konstnärinna. Andrej Kurkov, stor författarpersonlighet och kulturambassadör i Ukraina, har skrivit den älskansvärda texten. De två igelkottenböckerna ska följas av två till. Den första utspelar sig på sommaren, den andra på hösten och de två nästa kommer att få vinter- och vårdräkt.

Länk till reportage om Tania Goryushina, hennes Ukraina och hennes Igelkotten-böcker:

För ABC-bokvänner rekommenderas nyskapande Bokstavshusen av arkitektparet Maja Knochenhauer och Jonas Tjäder (Opal 2021, från 3 år) och en nygammal klassiker: ABC-boken av Jan Lööf (Bonnier Carlsen, 2022, från 3 år).

I Jan Lööfs värld hittar man alltid något att fnissa åt och fundera över. Den nya utgåvan av hans ABC-boken ges ut i ett tjusigt inbundet format, lika stort som originalet från 1999. Bilderna skulle kunna misstolkas som nostalgisk längtan till en tid när byggnader och maskiner kändes mänskliga och överblickbara, men de är så originella, rikt varierade och uttrycksfulla att de är tidlösa. Och de udda, lite klumpiga figurerna är inte bara komiska utan visar också upp en äkta uppfinnarglädje. De fungerar som barn ungefär. En bok som är en ren och skär lust att skåda och lära sig av.

.

Arkitektparet Knochenhauer/Tjäder har ett annat angreppssätt som också går hem hos barnen. Jonas Tjäder är för övrigt inspirerad av Jan Lööf även om det kanske inte märks i denna bok, där det vimlar av hus, alla formade som en bokstav i alfabetet. En del av husen är baserade på verkliga byggnader. H är ett hotell inspirerat av danske arkitekten Arne Jacobsens SAS-hotell i Köpenhamn, A är en konstnärsateljé och Å en ångpannecentral. Allt för att barn ska få klart för sig att ett samhälle består av många olika hus med skiftande funktioner. I varje hus pågår små berättelser och till bilderna har Maja Knochenhauer komponerat fiffiga små verser med en del svåra ord att grubbla över, medan Jonas Tjäder varit huvudansvarig för illustrationerna. Bokstavshusen fick 2022 Elsa Beskow-plaketten som delas ut av Svensk Biblioteksförening till årets bästa svenska bilderbok. Enligt juryn har författarna ”med stor originalitet och lekfullhet introducerat unga läsare till arkitektur”.

.

Maja Knochenhauer visade på Stockholms bokhelg upp sin Bokstavshusen för två intresserade spekulanter. FOTO: Gunhild Arby