Fascinerande fakta, älskansvärda klassiker och mångbottnad spänning. FOTO: Gunhild Arby

Julklappar till nybörjarläsare

7 november 2022

Av Gunhild Arby

Humor, läckert förpackade fakta och spänning i lagom läsmängd lockar alla som just börjat eller ska börja läsa.

Kaskeloten (Opal 2022, faktabok från 6 år) Lennart Eng

En faktabok där varje sida fascinerar. Först fastnar man för bilderna, flödande akvareller och pasteller i olika blå nyanser. Sedan häpnar man över alla hisnande fakta. Alltihop elegant formgivet av bilderboksskaparen själv. Lennart Eng berättar om kaskeloten som djuphavsjägare och om de myter som florerat kring detta enorma djur som på en dag kan äta ett helt ton mat. Jakten, både den som kaskeloten själv utövar, och den våldsamma rovdrift som bedrivits på valar, är ett spännande inslag. Ofattbara djup och märkliga beteenden presenteras levande och begripligt. Det här är vetenskap och konst i skön och uppfinningsrik kombination.

Redan 2013 gjorde Lennart Eng en populär bilderbok om valar: Valdemar i världshavet (Opal, från 3 år), som har tryckts om i litet format i bokserien Pärlan.

.

Valdemar i världshavet visade tidigt Lennart Engs valintresse som nu resulterat i 2022 års Kaskeloten.

.

Kattvännen (Opal 2021, kapitelbok från 6 år) Text av Malin Eriksson Sjögärd med illustrationer av Lina Blixt

I Malin Eriksson Sjögärds böcker ramlar läsaren rätt in i handlingen och fortsätter att läsa, uppslukad av berättelsen. Ofta har det handlat om orättvisorna inom hästvärlden, där pengar många gånger avgör vem som får utöva älsklingssporten. Författaren lyckas alltid gjuta liv i unga personers våndor och drömmar och budskapen gestaltas snyggt. I Kattvännen är språket rakare än förut och nu handlar det inte om hästar. Huvudpersonen Lo måste flytta från sin invanda miljö i stan när mamman och hennes sambo öppnar ett pensionat i ett gammalt skolhus på landet. Lo kämpar med känslor av övergivenhet samtidigt som det börjar hända mystiska saker runt pensionatet. En underfundig kapitelbok med djup känsla för unga hjärtan och med en stämning som stannar kvar.

Bokomslag Allt ska växa

Allt ska växa (Lilla Piratförlaget 2022, bilderbok från 6 år). Text Ulf Nilsson, illustration Cecilia Heikkilä

Mångfaldigt prisade barnboksförfattaren Ulf Nilsson som avled 2021 berättar om den kaxige pojken Carl Linnaeus och hans lillasyster Anna i barndomsbyn i småländska Råshult. Historien utspelar sig långt innan lille Carl växer upp och blir världsberömd botanist och adlad von Linné. Med små och roliga medel får Ulf Nilsson fram den blivande blomsterkungens storvulna drömmar och kärleken mellan bror och syster. Lillasyster Anna vinner allas hjärtan med sin mopsighet och sin medkänsla med de sämre lottade. Cecilia Heikkiläs illustrationer fångar fint barns nyfikenhet och fantasi.

Länk till recensioner av barnböcker om Linné:

Barnens Bästa Bibel (Speja förlag 2020, rikt illustrerad kapitelbok från 6 år)  Text av Sören Dalevi och illustrationer av Marcus-Gunnar Pettersson

Vilket lyckokast att de här två hittade fram till varandra på bokmässan i Göteborg 2018! Det klickade direkt mellan bibelforskaren och biskopen i Karlstad, Sören Dalevi, och illustratören och Arvikabon Marcus-Gunnar Pettersson. Sören Dalevi hade länge irriterat sig på barnbiblar som utelämnat det otäcka. Marcus-Gunnar Pettersson såg en chans att visa upp ett kulturarv som även barn kan känna sig hemma i. Det gör han här med mustig humor och med modernt och hejdlöst skildrade personer. Att hans främsta inspirationskälla är Pettson- och Findusskaparen Sven Nordqvist märks tydligt. Bilderna är ett rikt och roligt tillägg till de 43 kända bibelberättelser som fått ta plats mellan pärmarna. Och nu finns det otäcka med. Sören Dalevi brukar hänvisa till barnpsykologen och sagoforskaren Bruno Bettelheim som ansåg att barn genom att läsa om det hemska ges en chans att bearbeta livets svårigheter. Barnens bästa bibel är ett ruskigt bra berättat och lysande illustrerat konstverk som borde finnas i varenda bokhylla, alldeles oavsett vad man tror på.

.

Jesus möter blivande lärjungarna Petrus och Andreas i Barnens Bästa Bibel. ILLUSTRATION: Marcus-Gunnar Pettersson

.

Svarta Klippans hemlighet (Hippo bokförlag 2018, bilderbok från 6 år)  av Joe Todd-Stanton i översättning av Marianne Lindfors

Britten Joe Todd-Stanton är en ung bilderboksskapare att hålla ögonen på. 2018 vann han bokhandelskedjan Waterstones pris för bästa illustrerade barnbok för debuten Svarta Klippans hemlighet. Modiga och nyfikna lilla Erin smyger ombord på sin mammas fiskebåt och råkar trilla i vattnet. Under ytan upptäcker hon att den monsterklippa som byborna varnat för i själva verket är en värld full av liv och skönhet, värd att slåss för. Vilket hon gör, mot bybornas fördomar och rädsla. Joe Todd-Stanton, som tillbringar timmar på bibliotek och på museer för att hämta inspiration, har byggt sin historia på en gammal legend. De naivistiskt uttrycksfulla illustrationerna lyser av färg och kunskap om det som skildras. Svarta klippans hemlighet är en mångbottnad bilderbok som tål att läsas om och om igen.

Sofis upptäcktsfärd (Opal 2013, faktabok från 6 år) Text av Stefan Casta och illustrationer av Bo Mossberg

Stefan Casta har i sina smarta och lustfyllda faktaböcker för barn samarbetat med flera av Sveriges bästa illustratörer. Många böcker har blivit så omtyckta att de ständigt trycks om. Serien om den nyfikna myran Sofi hör till dem. Totalt finns fem Sofi-böcker (om bär, om träd, om blommor med mera) illustrerade av Bo Mossberg, som också illustrerat praktverket Den nya nordiska floran. I Sofis upptäcktsfärd har bilderboksskaparna valt årstiderna som utgångspunkt för den kavata myrans exkursioner. Det är verkligen en härlig färd läsaren tas med på. Stefan Casta har med varm och inbjudande ton plockat ut exakt de fakta som roar barn och vuxna. Bo Mossberg visar naturen i all sin fiffighet och prakt, och kryddar med supersöta illustrationer av Sofis strapatsrika utfärder. Måtte dessa böcker fortsätta att tryckas om, länge än. I myran Sofis sällskap har ingen tråkigt och alla årstider har sin lockelse.

Länk till intervju med Stefan Casta:

Myran Sofi på spaning i natten. Ur Sofis upptäcktsfärd. ILLUSTRATION: Bo Mossberg

Konstapel Katt kräver kakor (Bonnier Carlsen 2000, bilderbok från 6 år) Text Carl Johan De Geer och illustratoner av Magda Korotynska

Den perfekta julboken. Varför då? Jo, för att detta är så mycket mer än en vådligt kul och finurlig historia om en konstapel och en tjuv som båda längtar efter kakor. Här handlar det också om kärlek (inte bara till kakor och konditorier) och om nåd och förlåtelse. Ett (julens) budskap som lindats in i en gammaldags och roligt berättad saga med modern problematik. De detaljerade bilderna är lika hemtrevliga som illustrationerna i en Elsa Beskow-bok och lika förtjusande och roliga som konstnären Carl Johan De Geers berättelse. Dramat utspelar sig på det anrika stockholmska konditoriet Vetekatten. Det finns i verkligheten. Bra att veta för den som likt konstapel Katt kräver drömmar och annat smått och gott i kakväg.

Carl Johan De Geer och Magda Korotynska fick år 2001 Ture Sventonpriset, Temmelburken, för Konstapel Katt kräver kakor. Den finns just nu bara som e-bok men går att hitta som pappersbok på antikvariat.

Bokomslag Vad är en flod

Vad är en flod (Opal 2019, faktabok från 6 år) av Monika Vaicenaviciené

En omtalad och unik bilderboksdebut som gjort pangsuccé, sålts till massor av länder och kammat hem en rad priser. Här finns något för alla; för faktanörden, konstälskaren, den äventyrliga resenären eller den mer försiktiga stugsittaren. I fjorton natursköna kapitel har bilderboksskaparen från Litauen på ett sinnrikt och magiskt sätt fogat samman ett myller av flodvärldar, både verkliga och mytiska. En mormor och hennes dotterdotter gör en utflykt vid en flod. Färden går vidare till Ganges, Amazonas, Volga, med flera flodområden. En flod är en väg, en doft, en gåtfull plats, minnen, ja det finns ingen hejd på allt en flod kan vara i detta skimrande och lärorika konstverk.

Länk till recension av flera flodböcker:

Den hemliga trädgården (B Wahlströms 2010, texttjock kapitelbok från 8 år) av Frances Hodgson Burnett med illustrationer av Robert Ingpen och översatt av Christina Westman

(Denna utgåva finns just nu bara som e-bok, men går att hitta på antikvariat. Andra utgåvor finns i nätbokhandlar, exempelvis Bonnier Carlsens Den hemliga trädgården från 2017 i översättning av Cilla Johnson)

För avancerad för nybörjarläsare, men en underbar klassiker att högläsa. Tioåriga Mary Lennox förlorar sina föräldrar i en indisk koleraepidemi och tvingas resa hem till England och sin dystra farbror långt ute på landsbygden. Den buttra och bortskämda Mary hamnar genast i onåd hos husföreståndarinnan och farbrodern syns knappt till. På klassiskt dramaturgiskt vis tinar hon upp när hon möter vänlighet och värme. Spänningen stiger eftersom det stora herresätet rymmer oanade hemligheter. Mitt i natten hörs gråt och springande fötter. Och i trädgården öppnar sig magiska världar. Den hemliga trädgården är en berättelse om hur ett utvecklande intresse och vänskaper kan skapa mognad och omsorg om andra. En älskansvärd bok som finns på listan över världens bästa barnböcker.

Den hemliga trädgården har filmatiserats flera gånger. Undvik filmen från 2020 och leta istället upp regissören Agnieszka Hollands magiska filmäventyr Den hemlighetsfulla trädgården från 1993.

När Mary Lennox upptäcker den hemliga trädgården är den helt igenvuxen. ILLUSTRATION: Robert Ingpen