Bild på stor blå båt i en park och i fören på leksaksbåten står en tjej och tittar uppåt

Mot nya världar. Nyss i Paris med ett ovanligt projekt. Ibland hämtas stjärnor från andra kontinenter. FOTO: Gunhild Arby.

Av Gunhild Arby

I ett rum i färgfabrikören Wilhelm Beckers femvåningskontor från 1915 styr Jenny Franke sitt enmansförlag som tagit henne till platser och möten hon aldrig kunnat drömma om.

På mindre än tio år har Mirando Bok skapat en bilderboksskatt som sticker ut i den svenska barnboksutgivningen. Konstverk för stora och små. Allihop med olika uttryck: roligt underliga, raffligt äventyrliga, poetiskt drömska eller filosofiskt fundersamma.

 Spännande väntan

Förläggare Franke möter upp i Beckerhuset, en av flera kulturklassade byggnader i Liljeholmen, Stockholms första industriförort. Här samsas hon med 200 andra kulturskapare som just nu hyr billigt av nye ägaren Skanska.

En grävskopa rasslar runt i bråten bredvid grannen, konsthallen Färgfabriken. Överallt rivs och röjs för att ge plats åt 2000 bostäder, affärer och promenadkaj utmed Mälaren.

Beckers gamla huvudkontor byggs möjligen om till skola. I så fall åker kulturskaparna ut. Men än så länge är det full fart i bilderboksförlaget på första våningen. Det allra senaste alstret, Vi går till parken, en tjock tegelsten i hårdpapper, har parkerat sig på ett belamrat bord innanför dörren. Flerfaldigt prisade Sara Stridsberg har skrivit text och italiensk-franska barnboksstjärnan Beatrice Alemagna har gjort bilderna.

– Det är en ganska avancerad, tät text och bilderna är konst. En gränsöverskridande bok. Den här vill jag nå ut med till både barn och vuxna, säger Jenny Franke med lika delar förtjusning och bävan i rösten.

Hon väntar med spänning på reaktionerna.

– Det är jätteläskigt. En del tycker att det är provocerande när man gör något som inte passar in i ålderskategorierna.

 ”Inga hierarkier”

När vi ses har parkboken just slagit publikrekord på Svenska Institutet i Paris. Där har den blivit konstutställning med gungor i taket och muralmålningar på väggarna, allt iscensatt av skånska Wanås konst. Ett i barnboksbranschen ovanligt projekt.

– Jag har tagit mig till sammanhang och möten jag inte kunde drömma om när jag startade förlaget. Det är ju fantastiskt roligt!

Både bok och Parisutställning kom till efter lite lobbyarbete. Det är så hon jobbar. Letar bland konstnärer, på barnboksmässan i Bologna eller i White Ravens, en tysk katalog som presenterar världens mest intressanta barnböcker. Kontaktar en författare eller illustratör, gärna samtidigt: ”det får inte vara hierarkier”. Sedan blir det nära möten i några år.

– För min del handlar det om att lyssna till en ton och att hitta någon som har ett likartat uttryck. Syftet är att skapa spännande berättelser utifrån ämnen som ligger i tiden. Jag försöker göra böcker som ingen sett förut. Det är så många andra som gör det förväntade.

Två barn klädda i ljusblått går i en tät skog där marken är himmelsblå och trädstammarna mörkare blågröna och det glittrar stjärnstoft i de översta grenarna

Illustration ur Stjärnenatt av taiwanesiska Jimmy Liao.

Slipper kompromissa

Starten gick 2013. Innan dess fick hon som formgivare och redaktör på stora förlag ständigt kompromissa om omslag och innehåll. Det slipper hon nu. Vilket lett till samarbeten med stjärnskott som taiwanesiska Jimmy Liao och udda produktioner som Expeditionen, en Lennart Nilsson-liknande äventyrsfärd genom kroppen.

Snittupplagan ligger på 2000 ex, vanligt för bilderböcker. Ibland blir det mer, till exempel när Fågeln i mig flyger vart den vill av Sara Lundberg år 2017 vann Augustpriset för bästa barn- och ungdomsbok.

– Den har sålt i över 10 000 ex och fortsätter sälja. Att bli nominerad har marginell effekt, men vinner man August betyder det något.

”Slarvas jättemycket”

Allt som väcker uppmärksamhet – priser, recensioner, teater, heta teman – kan förlänga en boks levnad. Men medieutrymmet för barnlitteratur har minskat och gjort det allt svårare att synas. Särskilt för små förlag som inte har råd med annonser.

– Under pandemin var det jättetufft. Ljudböcker klarade sig med glans, men mina böcker behöver man se och känna på.

Form och papperskvalitet är något som Mirandos förläggare går igång på, det märks.

– Det är en del av berättandet: format, papper, typografi. Jag kan tycka att det slarvas jättemycket med typografi i barnböcker.

Jenny Frankes hjärteprojekt är ingen kassako. Med minimal lön och två tonåringar som hela tiden vill ha nya kläder ifrågasätter hon ofta om det är värt att fortsätta.

Ändå låter hon glatt förvånad när hon summerar förlagsåren.

– Oj, det går att genomföra saker ingen trodde var möjligt. Om man bara går på utan att tveka.

Stockholm 30 oktober 2021

Under våren 2022 anställdes Jenny Franke som redaktör/projektledare på barnboksförlaget Bonnier Carlsen. Det betyder att Mirando Bok för tillfället blir vilande.

Ett stort svart plank med färggrann graffiti och bakom det härjar en grävskopa runt

Det ruffiga gamla industriområdet ska plats åt ett nytt bostadsområde och då måste förlaget flytta. FOTO: Gunhild Arby

Bild på en vägg full med inramade affischer som visar omslag och illustrationer ur bilderböcker

Förlagsnamnet Mirando betyder tittande/att se eller att undra/förundras. FOTO: Gunhild Arby

Bokhylla som visar olika färglada bilderboksböcker och en hundskål och en illustration med träd och flygplan i bakgrunden

Bilderboken Dyksommar (om psykisk ohälsa) har översatts i Indien och används där i flickklasser. (Hundskålen är Harrys). FOTO: Gunhild Arby

bokomslag visar teckning av flicka som sitter i mycket grönt träd och tittar upp mot en vit himmel

Sara Lundbergs Fågeln i mig flyger vart den vill fick Augustpriset 2017. Då rusade försäljningen uppåt.