Två starka ungdomsböcker, tre slukarfavoriter, två bilderbokspärlor plus en klassikergoding och en vetenskaplig upptäcktsresa för alla åldrar. FOTO: Gunhild Arby

Fynda klassikerpärlor och andra roligheter

29 februari 2024

Av Gunhild Arby

Slut på rean för i år? Närå. Nätbokhandeln har ännu välfyllda lager, i minst två veckor till. Finfina fynd finns det här:





Lycka är för losers, Wibke Brueggemann, översatt av Amanda Svensson, Natur & Kultur 2023, från 15 år

Handling: Phoebe Davis har dumpats. Både av bästisen Polly och av sin mamma, Amelia. Polly hånglar bara med pojkvännen Tristan och Amelia är på väg till Syrien för att bygga upp en läkarstation i ett flyktingläger. Dessa vardagskatastrofer utlöser en rad vansinnigt roligt skildrade episoder och inre monologer som involverar två gravida ”lyxkatter”, en välgörenhetsbutik med udda anställda och mystiska nya bekantskapen Emma. Phoebe får efterhand ompröva sin syn på kärlek, vänskap, sex och allt möjligt annat.

Plats och tid: Nutid, någonstans i London.

Huvudperson: Bitter och arg femtonåring vars drypande tonårsironier och rakknivsvassa attityd till omvärlden döljer en längtan efter kärlek och bry.

Omdöme: Lycka är för losers är 535 sidor ren läsnjutning i lysande träffsäker översättning. Wibke Brueggemann bygger skickligt upp Phoebes vilsenhet, gradvisa mognad och självinsikt utan att hamna i sliskigheter. Ett tonårsporträtt som värmer, lockar till inkännande skratt och ger nya insikter om hur det är att vara ung, och tvärsäker och osäker på samma gång.






Nattkorpen
, Johan Rundberg, Natur & Kultur 2020, från 9 år

Handling: Barnhemsflickan Mika Månvind kämpar för sin och de yngre barnhemsbarnens överlevnad  i ett eländigt 1800-tals Sverige där fattiga och rika tycks leva på olika planeter. När den cyniske men rättrådige polisen Valdemar Hoff upptäcker hennes Sherlock Holmes-begåvning förenas paret i jakten på en mördare som tappar sina offer på blod.

Plats och tid: Stockholmsvinter på 1800-talet. Stank och våld hemsöker gatorna och kylan skördar dagligen ihjälfrusna offer.

Huvudperson: Elvaåriga Mika har mod, envishet och en inre kompass för rättvisa och omsorg om andra. Plus en särskild förmåga att minnas avgörande detaljer.

Omdöme: Det inträngande porträttet av Mika Månvind och av ett Stockholm noir i vinterskrud är värd all beundran. Nattkorpen är unik, även om den liknats vid en blandning av Per Anders Fogelströms Mina drömmars stad och Niklas Natt och Dags svarta 1700-talsdeckare. Johan Rundberg har skrivit en slukarroman som får läsaren att kippa efter andan, ömma för de utsatta och febrigt vända blad efter blad för att få veta mer om 1800-talets dolda mörker och ljus.

Nattkorpen är första delen i kvintetten om Månvind och Hoff och fick Augustpriset i kategorin bästa barn- och ungdomsbok 2021. Både den och uppföljaren Tjuvdrottningen tilldelades dessutom 2021 års Crimetime Award för bästa barndeckare.

 





Pärlfiskaren
, Karin Erlandsson, Schildts & Söderströms och Bonnier Carlsen 2020, från 9 år

Handling: Miranda är den bästa pärlfiskaren trots att en roshaj bitit av hennes ena arm när hon var elva år och fiskade med sin pappa. Nu är det många år sedan och pappan är försvunnen efter att ha gett sig iväg på jakt efter ögonstenen som så många har velat lägga vantarna på. Miranda blir också besatt av den mytiska pärlan. När det är dags för den farofyllda resan tar hon motvilligt med sig lilla Syrsa som visat sig ha sällsynta förmågor. Men snart är de förföljda och Mirandas besatthet ställer henne inför svåra val.

Plats och tid: Påhittad tid i ett främmande hårt styrt land med ett stort, färgskiftande innanhav och en storskog där det rinner en hemlig flod.

Huvudperson: Miranda har kämpaglöd, hon är smart och tuff men också sig själv närmast. Ända tills hon inser att den längtan hon trott sig känna äventyrar både hennes eget och andras liv.

Omdöme: Pärlfiskaren, första delen i serien Legenden om ögonstenen, är ett originellt och levande äventyr med lagom mycket sälta, ondska och gemenskap som kritikerrosats i hela Norden. Mirandas förvandling från kylig enstöring till omtänksam vän skildras känsligt och trovärdigt. Karin Erlandsson har med de fyra böckerna om Miranda (Pärlfiskaren, Fågeltämjaren, Bergsklättraren, Segraren) skapat en rafflande slukarserie med spännande naturmiljöer och ett aktuellt tema om skillnaden mellan att längta och att vara besatt.







Astons stenar
, Lotta Geffenblad, Bonnier Carlsen 2021, från 3 år

Handling: Lille Aston (som är en hund) fastnar, likt alla barn, när något intressant dyker upp i hans väg. Denna gång är det en sten. Som ser kall och ensam ut. Astons beskyddarinstinkt vaknar och snart är hemmet fullt av stenar. Tills föräldrarna kommer på en utväg. Tror de ja.

Plats och tid: Ett hemtrevligt hem och lite omgivande utflyktsnatur i något som kan vara nutid.

Huvudperson: Aston är en resolut liten person som gärna vill ta hand om alla ensamma och utsattta och gör sitt bästa för att de ska må bra.

Omdöme: En poetisk och komisk fullträff. Astons kärleksfulla men problematiska samlarvurm är en kul och realistisk föräldraprövning som också barn fnissar åt. De mörka årstidernas mjuka skymningsfärger och det skira sommarljuset blir en vacker och stämningsfull kontrast till hundfamiljens grovt tecknade figurer. Otroligt talangfulla Lotta Geffenblad debuterade med denna bilderbok som 2004 vann Bonnier Carlsens bilderbokstävling.

 





Bröderna Grimms sagovärld
i översättning av Britt G. Hallqvist och Karin Carlsson och med illustrationer av Eva Eriksson, Jan Lööf, Magda Korotynska och Andrea Räder, Bonnier Carlsen 2008, för alla över 6 år

Handling:  Varierande, eftersom detta är en sagosamling med 22 olika folksagor insamlade av de tyska bröderna Grimm. Andrea Räder har i slutet bidragit med en rik berättelse om den tid och de platser där Jacob och Wilhelm Grimm växte upp och började intressera sig för sagorna. I denna samling presenteras både mer okända berättelser (till exempel Den knepiga köksan, Stadsmusikanterna i Bremen och Lycko-Hans) och mer allmänt bekanta (exempelvis Rödluvan och Hans och Greta).

Plats och tid: I olika sagoriken, storskogar eller byar i en tid som aldrig existerat men ändå av och till känns igen. Samt 1700- och 1800-talets Tyskland.

Huvudperson: Rödluvan, Snövit, Askungen, Mästerkatten, Rapunsel, Grodkungen och många fler. Samt bröderna Jacob och Wilhelm Grimm.

Omdöme: Det är en välgärning att låta moderna barnboksillustratörer ge sin bild av klassiker som Askungen och Tummetott och på så sätt öppna upp en gammal sagoskatt för nya unga läsare. Resultatet är en lysande bildsatt, rolig, vacker och tänkvärd sagosamling som rymmer allt från evig kärlek och starkt mod till girighet och ond bråd död. Perfekta godnattsagor för småttingarna och deras föräldrar. Ibland rena skräckisar. Och det är, som alla vet, ett bra sätt att bearbeta stora och små rädslor. Ett särskilt plus för Andrea Räders slutkapitel som fint och intresseväckande berättar om bröderna och deras systrar som gav oss denna sagoskatt.







Armstrong, Den första musen på månen, Torben Kuhlmann, översatt av Gunilla Halkjaer Olofsson, Lilla Piratförlaget 2017, allåldersbok från 6 år

Handling: Liten mus med stora drömmar (som till skillnad från de andra mössen vet att månen är en stenkula och inte en jättelik ost) experimenterar och samlar in fakta via universitet och bibliotek för att ta sig till månen i en minirymdkapsel, egenhändigt tillverkad av konservburkar och andra införskaffade pryttlar.

Plats och tid: New York, Washington D.C. och rymden. Samtida med den första människans månbesök. Det vill säga runt 1969 då den amerikanske astronauten Neil Armstrong tog ett kliv ut på månytan och yttrade de senare historiska orden ”…ett litet steg för en människa men ett jättesprång för mänskligheten”.

Huvudperson: Namnlös mus med uppfinningsrikedom och entusiasm ger inte upp i första taget trots en del smärre experimentella katastrofer.

Omdöme: Tyske Torben Kuhlmann är ett kommunikativt geni vars detaljrika och gammaldags bruntonade teckningar har både äventyrscharm och humor. Hans lilleputtläckra underifrånperspektiv förmedlar stilsäkert och snyggt den lyckokänsla som sökandet efter kunskap och erfarenheter kan ge. Huvudpersonerna i Kuhlmanns många böcker om historiska vetenskapare och våghalsar (porträtterade i slutet av varje bok), nyfikna små möss, roar garanterat alla unga upptäcksresande. I samma format som Armstrong finns också bilderböckerna Edison, Einstein och Lindbergh.





Vad bestämmer jag?
Text Jesper Wung-Sung och bilder av Jenny Lucander, översatt av Hannah Lutz, Förlaget 2023, från 3 år

Handling: En pappa och ett barn är på utflykt till havet och pratar om vad barnet ska bli när hen blir stor och kommer genast in på vad hen egentligen bestämmer. Det visar sig inte vara så mycket, fast till slut i alla fall något.

Plats och tid: En pittoresk och grönskande kuststad, en vidsträckt sandstrand och ett milsvida blått hav med bländvitt vågskum. Nutid.

Huvudperson: En Pappa och ett Barn.

Omdöme: En underbart somrig bilderbok där de skiftande miljöerna och de olika bildperspektiven får symbolisera de många frågorna om vad man kan bestämma här i livet. Så fiffigt att låta en trivsam glass- och promenaddag i sol och värme utveckla sig till ett jämlikt och innerligt möte mellan en liten och en stor. Jenny Lucanders mustiga bilder i skiftande teknik får den pratvindlande vardagsvandringen att lysa i djupblått, tegelrött och ockragult.

 





Theodosia och Egyptens hjärta
, R.L. LaFevers, översatt av Maja Willander, HarperColllins Nordic AB 2022, från 9 år

Handling: Elvaåriga Theodosia (Theo) tillbringar sin tid på Londons gator men framförallt i de skumt upplysta korridorerna på Museet för legender och fornminnen som hennes far är ansvarig för. När hennes mor kommer hem med en uråldrig och magisk amulett från Egypten får elvaåringen klart för sig att hela världen hotas av kaoskrafter som den mytomspunna artefakten kan utlösa. Det blir upptakten till en jakt på förrädare och magibesatta där Theo själv ibland blir den jagade.

Plats och tid: Dimmiga Londongator i början av 1900-talet, ett antal dammiga museer, med inpyrda spännande föremål från alla möjliga och omöjliga hörn av världen, labyrintiska Kairo och exotiska pyramidkammare.

Huvudperson: Theodosia Elizabeth Throckmorton är ett kaxigt och nördigt barn som har tagit till sin uppgift att beskydda omvärlden från den svarta magi som virvlar omkring i hennes fars museum och på en del andra platser, kosta vad det kosta vill.

Omdöme: Ett riktigt härligt gammaldags matinéäventyr med en kunskapssökande och kul liten tjej som innerst inne längtar efter sina föräldrars bry men inte tvekar att ta upp kampen mot ondskefull magi. Londons innerstadsgator och egyptiska legendariska gravkammare lever upp i detta drama där bovar och hjälpare dyker upp där man minst anar det, medan huvudpersonens smarta ironier står som spön i backen. En huvudperson man gillar från första stund och ser fram emot att träffa igen i de två uppföljarna: Theodosia och Osiris stav och Theodosia och Horus ögon.

 





Mörkernatt
av Kirsten Boie, översatt av Christine Bredenkamp, Tukan förlag 2022, från 12 år

Handling: Under de sista skälvande dagarna av Hitlerväldet får tre ungdomar i en liten tysk småstad uppleva fasor och förälskelse som sätter djupa spår, både i dem och i staden. Ungdomarna är påhittade men de omänskliga avrättningarna av stadens motståndskämpar bygger på verkliga händelser.

Plats och tid: Penzburg i tyska Bayern i slutet av april 1945.

Huvudperson: Tonåringarna Georg, Gustav och Marie. Georg drivs av sin nyupptäckta kärlek till Marie, Marie är orolig för sin far som försöker rädda inspärrade gruvarbetare och Gustav har ryckts med av hatstämningarna inom Varulven, en nazistisk organistation som  bildades 1944 för att sabotera så mycket som möjligt för de framryckande allierade styrkorna.

Omdöme: Definitivt inget för nervklena, men den som med bultande hjärta och torr hals tar sig igenom denna insiktsfulla berättelse om vad mental avtrubbning kan få vanliga människor att göra blir belönad med en renande känsla av hur viktigt det är att inte glömma. Kirsten Boies teknik att skildra den tidstypiska mentaliteten och händelseförloppet utifrån alla inblandade parter ger berättelsen en modern touch och gör den lika spännade som en thriller.