Illustration av två barn i vit eka i ett grönt hav med vita näckrosor

Sommarboken med stort S för både stora och små. ILLUSTRATION: Ur boken Sommar av Sara Lundberg

Av Gunhild Arby

Vuxna är lustiga varelser och vardagen är full av mysterier och heta rytmer i 2000-talets böcker för de allra yngsta. I de bästa finns komik, poetisk kraft och lysande bildkonst som går hem i alla åldrar.

Under 2000-talet har det dykt upp en hel hoper begåvade och briljanta småbarnsböcker (från 0 år) som platsar bredvid klassikern i genren: Anna-Clara Tidholms Knacka på-serie.

Tidholm var tidigt ute. Redan 1992 kom Knacka på, som gjorde smått sensation i Tyskland när den gavs ut där. Den fick direkt en halvsidesrecension i morgontidningen Die Zeit (vilket säger en del eftersom den trycks i storformat).

Ett steg vidare

Lite förenklat kan man beskriva nytänket som ut med den gamla pekboken (med enkla bilder på föremål och figurer) och in med den rytmiskt uppbyggda tvåordsboken. Nytt var också texternas poetiska schvung och de uttrycksfulla bilderna, som alla utgick från barns sätt att se på verkligheten.

I slutet av 1990-talet tog Anna-Clara Tidholm sina småbarnsböcker ett steg vidare. I Apan fin och Läsa bok förde hon in både vardagsäventyr och hemmamys. Berättelser och filosofiska funderingar hade dessförinnan knappt funnits på kartan i den traditionella pekboksvärlden.

Även Barbro Lindgren och Eva Eriksson utvecklade tidigt genren med sina Max-böcker. Särskilt Titta Max grav! väckte uppmärksamhet med en handling som följer Max från födelse till död.

Vit barnbokhylla på blå vägg, i hyllan syns en massa olika småbarnsböcker

En ett- och etthalvtårings bokhylla kan se ut precis så här. FOTO: Gunhild Arby

Bild på pojke i gulvit pyjamas som ler och tittar i Alfons äter

Alfons går hem i alla tider. FOTO: Gunhild Arby

Barnets blick roar

2000-talets bästa småbarnsbokskapare har precis som Tidholm och Lindgren/Eriksson ett konsekvent barnperspektiv: allting syns eller berättas från barnets nivå.

När barnets blick obönhörligt avslöjar de vuxnas tillkortakommanden kan det bli hejdlöst kul. Som i Kom nu, Sickan av Sofia Rådström, där pappans nedre del av kroppen sjunker ner på en bänk med mobilen i näven, och läsaren utan att se hans ansiktsuttryck ändå exakt förstår hur han ser ut och känner sig.

Ibland blir vardagsrummet en teatral scen med mystiska inslag. Som i Kitty Crowthers Är det dags? Kitty Crowther har ett alldeles eget igenkännbart konstnärsskap som talar direkt till alla åldrar med sina udda figurer och genomarbetade detaljbilder.

Rörelser och rytm är en stark del i många böcker. I Säg hej med text av Annika Sandelin och illustrationer av Augustprisade Linda Bondestam är konceptet urenkelt, ett barn i barnvagn möter olika människor med roligt rimmande namn som alla har tappat bort saker som (kanske) går att hitta. Raffiga rytmer och bilder möter smart bokdesign i en fartfylld färd genom vardagen.

Komik, skräck och konst

De allra bästa småbarnsböckerna har kort sagt ett tydligt konstnärligt uttryck och ett dansande språk som gör tittningen och läsningen njutbar för både barn och vuxna. Här ryms allt från vardagskomik och välgörande skräck till fin poesi och stor bildkonst.

Både stora och små frågor behandlas.  Och böckerna kan tolkas på många sätt, beroende på ålder och erfarenhet.

Och, bäst av allt: glädjen över att bli berörd av samma sak (fast kanske på lite olika sätt) kan skapa ett starkt och nära band mellan barn och vuxna.

23 juni 2022

Tretton fynd för sommarsäcken:

Binta dansar, text Eva Susso, illustration Benjamin Chaud, Rabén & Sjögren 2015, från 0 år: En glad bok med ljudhärmande dunkadunk och trummelitrumm och med musikaliska och färgexploderande illustrationer av franska Benjamin Chaud. Eva Susso och Benjamin Chaud har också gjort sprittande härliga Lalo trummar och Babo pekar. Eva Susso, som vill påminna om ”kroppens intelligens”, var även tidig med mångfaldsperspektiv i sina barnböcker, exempelvis i Rita (2006) och Rita i Kudang, illustrerade av Anna Höglund.

Vad säger klockorna? Anna Höglund, Rabén & Sjögren 2002 och 2012, från 0 år: Månen låter och det gör trädet, dammsugaren och regnet också, det vet ju minsta barnunge. Och ding-dång, ding-dång säger förstås Anna Höglunds klockor. Tecknat i milda, fina färger och med de höglundska speciella figurerna, som alltid tycks vara på väg någonstans.

Är det dags? Kitty Crowther, En bok för alla 2013, från 0 år: 2010 fick belgiska bilderboksskaparen Kitty Crowther Alma-priset, världens största barnbokspris, och har fortsatt att göra fantasterier efter fantasterier. Ofta med lager på lager av tolkningsmöjligheter. I denna till synes enkla bok pågår ett vardagsskeende med mystiska förtecken som obevekligt drar in läsaren i storyn. Vad handlar det om? Kanske om förväntan, längtan och trygghet.

Hej hej hej, Karin Cyrén, Lilla Piratförlaget 2020, från 0 år: Som att kliva rakt in i ett modemagasin med trendiga färgklickar i starkt rosa, orange och himmelsblått. Från barnvagnsnivå ser man hur mycket som helst, till exempel förbispurtande joggare, dagisrastande hopbundna hundar och annat som lockar till leenden. Rörlig text och actionfyllda vardagsbilder är Karin Cyrén en fena på.

Rädd, text Lotta Olsson, illustration Emma Adbåge, Rabén & Sjögren 2022, från 0 år: Vem kan som poeten Lotta Olsson framkalla rädsla och glädje och sorg med rimmande mjuka ord? Det är mysigt att ligga i sängen och gosa, men mindre mysigt när skuggorna växer. Emma Adbåge får skuggorna att hopa sig och rädslan att slå rot, men allt ordnar sig såklart. De två har också gjort Glad och Ledsen i samma serie.

Frejas plats, Linnéa Krylén, Opal 2013, från 0 år: Med inspiration från Hayao Miyazaki och hans animerade filmkonst i Spirited away och Min granne Totori målar Linnéa Krylén fram Frejas värld så att man befinner sig där med henne. Fortsättningen Frejas nyckel är lika enkel på ytan, men Linnéa Krylén har ett osvikligt sinne för barnets blick på natur och omgivning. Och på de enkla ordens lockelse.

Kom nu, Sickan, Sofia Rådström, Bonnier Carlsen 2019, från 0 år: Händelserik promenad som tycks pågå hela dagen och bli flera mil lång, men visar sig vara något helt annat. Pappas ben och mage syns, men inget annat, och ibland säckar han alldeles ihop, medan Sickan kör sitt race. Kul! Alla vuxna känner igen sig. Fiffigt tecknat i låg gatunivå och med mustiga färgkombinationer. Finns fler i samma serie.

Säg hej! text Annika Sandelin, illustration Linda Bondestam, Förlaget 2017, från 0 år: Säg hej till Robban bobban bro, han har tappat bort sin sko. Ett barn på spaning i sin barnvagn möter en massa människor som alla har tappat bort saker. Sidorna vecklas ut till en enda stor sida och när man vänder på hela kalaset följer upptäckterna. Smart formgivning, fyndigt rimmade namn och typiskt bondestamska egensinniga bilder.

Titta natten, text Åsa Mendel-Hartvig, illustration Maija Hurme, Olika förlag 2017, från 0 år: Olika förlag har specialiserat sig på att barn är just olika, utan att olikheterna för den skull skrivs på näsan. I Titta-serien visar och namnger olika barn olika delar av en skog, saker som förknippas med natten och så vidare. I slutet fogas delarna samman till en helhetsupplevelse. Varma ögonblick av vardaglig förundran, bildsatt med innerlig känsla för natur och barn.

Räkna med havet, Emilia Ilke, Mirando Bok 2021, från 0 år: Robusta sjömän med mössor på svaj, irrande slingriga maneter och lustiga knöliga lastångare i ett knallblått hav skapat av konstnären Emilia Ilke för förlaget Mirando Bok, som genom åren gett ut en rad bilderbokspärlor för stora och små. Att räkna blir roligt om det man räknar har underliga former och färger. Den som inte kan räkna gläds åt de modernistiska bilderna.

Däruppe i gardinerna, text Lennart Hellsing, illustration Ellen Ekman, Rabén & Sjögren 2019 från 0 år: Ingen ettåring vet väl vad en pirat är, men efter att ha följt med i Hellsings sjungande geniala verser och Ekmans bildkaskader kan ungen trots det säga pirat. Ellen Ekman har gett Hellsings gamla text nya bilder. Hon hänger med i de vilda svängarna genom att måla gorillor och soldater med obetalbar uppsyn i mörka maffiga färger. Ett modernt anslag som passar den tidlösa ordekvilibristiken.

Toto tittut, Emma Virke, Lilla Piratförlaget 2013, från 0 år: I ettårsåldern gör den här boken succé med sina hål att peta i och sedan leta upp vad som döljer sig bakom hålen på nästa sida. Toto finns i många skepnader (Toto gräver en grop med flera) och är ett vaket och intresserat barn som tilltalar leklusten hos varenda unge. Emma Virke debuterade 2011 med Memmo och mysen söker efter färger för lite äldre barn, en bok med ett fantastiskt måleriskt uttryck som också blir en lärorik vardagsresa, precis som Toto.

Sommar, Sara Lundberg, Alvina förlag 2010, från 0 år: Sommarboken med stort S. Få ord på varje sida, här får bilderna tala. Och vilka bilder! Pojke möter flicka eller tvärtom, cyklar, badar och gör utflykter. Särskilt vill man dyka ner i den näckrosklädda sjön där barnen sommarlojt vilar i en eka, omringad av fullkomligt överflödande grönskande natur. Sara Lundberg fick Augustpriset många år senare för en annan bok men den här är också värd pris för sina underbara bilder av upptäckarglädje och svensk sommarkänsla.

Bokomslag Titta natten visar en illustration av en liten eskimåflicka som åker kälke på snö och bakom henne stjärnor på natthimlen

Innerlig vardagskänsla för olika barn. ILLUSTRATION: Maija Hurme

Bokomslag Frejas plats visar illustration av en björkdunge och i ena hörnet står en flicka i röd kappa med en svart katt bredvid